هنر دنیای دیجیتال؛ جادوی بازاریابی دیجیتال

هنر دنیای دیجیتال؛ جادوی بازاریابی دیجیتال

ظهور اینترنت و افزایش کاربرد فضای دیجیتال نه فقط به عنوان یک تکنولوژی بلکه به عنوان یک چهارچوب رسانه ای تاثیرات عمیق و غیر منتظره ای بر زندگی قرن ۲۱ داشته است. در حال حاضر زندگی ما با دنیای دیجیتال عجین شده و به شدت سرعت و کیفیت کارها افزایش و رشد کرده است.  
زمانی که صحبت از بازاریابی می شود، دیجیتالی شدن نتایج بسیار شگفت انگیز است.دیجیتال مارکتینگ مزایای بسیار زیادی ، مانند معیارهای دقیق تر سنجش عملکرد، سرعت انتقال پیام، تعاملات بیشتر با کاربران و …. خلق کرده است.
بنابراین تردیدی وجود ندارد که تکنولوژی می تواند نقش پرقدرتی در دنیای بازاریابی داشته باشد در مقاله حاضر سعی داریم کاوشی عمیق به دنیای دیجیتال مارکتینگ کنیم تا به صورت تخصصی متوجه شویم که بازاریابی دیجیتال چه تاثیراتی بر بازاریابی سنتی گذاشته است.

تحولات اجتناب ناپذیر

درحالیکه واژه ” دنیای دیجیتال” ممکن است به نظر مفهومی مبهم برسد، درک نتایج واقعی بسیار ساده است. ما سال ها این مفاهیم را تجربه کرده ایم و هم اکنون شاهد سرعت بسیار زیاد تغییراتی هستیم که تکنولوژی در زندگی مان داشته است.
زمانی که افراد در صنایع مختلف از دنیای دیجیتال صحبت می کنند، در واقع در مورد چگونگی درک تکنولوژی و سپس استفاده از آن در وظایف کاری روزمره چه در سطح فردی و یا در کل عملیات کسب و کار صحبت می کنند.

در سطح فردی، تکنولوژی ممکن است مانند سوابق پزشکی و سلامت در صنعت پزشکی باشد. سوابق دیجیتال، داده ها را بیشتر دردسترس قرار می دهد، آنها را سریعتر پردازش می کند و احتمال اینکه متخصصان سلامتی بتوانند تصمیمات اگاهانه تری بگیرند را افزایش می دهد.
در دنیای تجارت ، تکنولوژی و بازاریابی دیجیتال نشان داده که برای مشاغلی مانند آمازون ، اوبر چه مزایایی میتواند داشته باشد. این مشاغل مفاهیم تجارت سنتی ، مانند خرده فروشی و تاکسی تلفنی را با استفاده از تکنولوژی، خلاقیت و نوآوری با پیشرفت بسیار سریع پشت سر گذاشته است.
به طور کلی استفاده از تکنولوژی و بازاریابی دیجیتال برای هر کسب و کاری یک مزیت رقابتی عالی است و دیجیتال مارکتینگ می تواند تغییرات بسیار سودمندی در کسب و کارها ایجاد کند.

حتما بخوانید  سئو ؛ همچنان یک استراتژی موفق برای کسب و کارهای کوچک

قیف دیجیتال

قیف دیجیتال یا Digital Funnel یکی ازاولین مکان هایی است که تحول دیجیتال بر بازاریابی تاثیر می گذارد، قیف دیجیتال یک مفهوم سنتی که بازاریابان برای ترسیم رفتار مشتریان احتمالی استفاده می کنند و یک سفر چند مرحله ایست که نهایتا منجر به یک خرید واقعی می شود.
پیش از ظهور اینترنت و تکنولوژی های دیجیتال ، استفاده مستقیم از قیف بازاریابی اجتناب ناپذیر بود.
قیف بازاریابی دیجیتال شامل ۴ مرحله زیر است:
۱- اگاهی Awareness – مرحله ای که در آن مشتریان در ابندا متوجه می شوند که شما کالا یا خدمات مورد نیاز آنها را عرضه می کنید.
۲- علاقه Interest – زمانی که خریدار تحقیق بیشتری در مورد حرفه و تجارت شما می کند تا بداند که آیا نیازهای وی را برطرف می کند یا نه.
۳- توجه Consideration – آنها اکنون علاقه جدی به کار شما پیدا می کنند.
۴- قصد Intent – مرحله ای که آنها کم کم در مورد یک تجارت تصمیم می گیرند زیرا احساس می کنند که به محصول یا خدمات شما احتیاج دارند.
تقریبا قبل از بازاریابی دیجیتال ، تجارت ها تنها می توانستند تبلیغات و بازاریابی کنند و سپس آرزوی موفقیت کنند. مداخله تنها زمانی ممکن بود که یک فروشنده مطلع در آنجا حضور داشته باشد تا مستقیما با مشتری احتمالی صحبت و راهنمایی کند.
بازاریابی دیجیتال ۲ ابزار بسیار مهم برای دنیای بازاریابی فراهم کرده است:

  1. تعاملات چند مرحله ای
  2. تحلیل و آنایز

شخصی سازی

شخصی سازی ممکن است یکی از موثرترین روش های دنیای دیجیتال باشد که تغییر زیادی در کار بازاریابی دیجیتال ایجاد کرده است و اکنون می تواند محتوا و موضوع را برای مشتریان منحصر به فرد شخصی سازی کند. هم اکنون این امکان وجود دارد که بتوان رفتار مشتریان سطح فردی دنبال کرد و سپس اطلاعات بدست آمده را برای ایجاد یک پاسخ بازاریابی شخصی شده تهیه کرد.
دنبال کردن خرید مشتری و سپس پیشنهاد خرید کالاهای مشابه یا در بعضی موارد پرکردن سبد خرید اقلام مصرفی ماه قبل ، ارائه محتوای شخصی سازی شده و حتی ارسال ایمیل های شخصی شده که میزان محبوبیت برند و فروش را چندین برابر خواهد کرد. خلاصه متخصصان بازاریابی دیجیتال، اکنون به واسطه دنبال کردن علایق مشتری در شبکه های اجتماعی نیازی به حدس زدن علایق مشتری ندارند و بسیار ساده تر و راحت می توانند فروش را افزایش دهند.

حتما بخوانید  4­ حقیقت بسیار مهم که صاحبان کسب و کارهای اینترنتی باید بدانند تا دوام بیاورند

داده ها پادشاه هستند

جمله بسیار معروفی از بیل گیتس در مورد اهمیت محتوا وجود داره که حتما شنیده اید : محتوا پادشاه است. به اعتقاد من چیزی که در بازاریابی دیجیتال بسیار با ارزش است داده ها هستند و من جمله بیل گیتس را برای داده ها و اطلاعات به کار خواهم برد : داده ها پادشاه هستند.
بزرگترین مشکل قبل از بازاریابی دیجیتال ، فقدان داده و اطلاعات با کیفیت جهت تصمیم گیری برای متخصصان بازاریابی بود. تبلیغات محیطی ، بیلبوردهای شهری و یا پوسترهای داخل مترو و یا آگهی های بازرگانی تلویزیون ، برای هیچ کدام از اینها هیچ متری و اندازه ای وجود نداشت که چه تعداد آگهی تلویزیونی را دیده اند و یا چند نفر کالایی را به واسطه این تبلیغ ها خریداری کرده اند. از این گذشته ، زمانی که شما داده ای ندارید ، عملا نمی دانید برای کمپین های بعدی باید چه برنامه ریزی و استراتژی ای داشته باشید و هیچ چیز دقیقی برای موثر سازی محتوای بازاریابی وجود نخواهد داشت.
اما در دنیای دیجیتال و استفاده از ابزارها و کانال دیجیتال ، این امکان را به شما میدهد که تبلیغات شما چقدر موثر بوده است ، چه کانال های برای تجارت شما سودآور است. برای مثال یک ویدیو در آپارات و یا یوتیوپ ، فیس بوک ، اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی می تواند به طور دقیق به یک تیم بازاریابی نشان دهد چند نفر دقیقا این آگهی بازرگانی را تماشا کرده اند.
به علاوه اگر بازدیدکنندگان ویدیو به وب سایت کسب و کار مراجعه کنند ، ساده تر می توان ارزیابی کرد که چقدر یک ویدیو در قانع کردن افراد تاثیرگذار بوده است. اطلاعات بسیار دقیقی همچون اینکه افراد از در چه شبکه های اجتماعی ویدیو را مشاهده کرده اند ، محل جغرافیایی افراد و همین طور چه زمان از روز ویدیو بازدید کننده بیشتری داشته است. به عبارت دیگر دنیای دیجیتال اکنون به کارشناسان اطلاعات دقیق تری در مورد مصرف کننده و به آنها اجازه بهینه سازی و پیشرفت برنامه های بازاریابی را می دهد. دانستن اینکه چه چیزی عمل می کند و چه چیزی عمل نمی کند و چطور آن را خیلی سریعتر انجام دهید.

حتما بخوانید  چگونه متخصص و توسعه دهنده کسب و کارهای اینترنتی شویم؟

اتوماسیون باعث افزایش عملکرد می شود

اتوماسیون کردن تسک ها ، می تواند تثیر بسیار زیادی بر تصمیم خرید کاربران داشته باشد. مشتری ممکن است در مورد خرید یک محصول دچار تردید باشد و حتی قدم های اولیه برای خرید را بر ندارد. در اینجا نیاز به یک حرکت اتوماتیک دارید تا رفتار کاربر را تحت نظر بگیرد و در زمان بندی مشخص قدم هایی را بدون در نظر گرفتن نظارت یک انسان انجام دهید.
اکنون دنیای دیجیتال به معنای واقعی می تواند داده ها را با تکنیک های خاصی تشخیص داده و نرم افزار می تواند بر اساس شرایط عمل کند و ایمیل هایی با محتوای شخصی سازی شده را فورا و بدون نیاز به اطلاع یک عامل انسانی ارسال کند. اتوماسیون نقش پشتیبان خدمات مشتری را ساده سازی می کند و پایه های بازاریابی را بهبود می بخشد.

نتیجه گیری
دنیای دیجیتال پتانسیل این را دارد تا در طیف وسیعی از فعالیت های بازاریابی کسب و کار شما تاثیرگذار باشد. کلید آن یادگیری و درک اصولی همه کانال های بازاریابی دیجیتال از رهبران این صنعت و پیاده سازی آموخته های خود در کسب و کارتان است.

نیاز به راهنمایی دارید؟ از متخصصان به ایده رایگان مشاوره بگیرید

۰۹۳۰۷۳۶۱۹۵۲

12 سال از زندگی حرفه ای ام را با صدای تق تق کیبورد نفس کشیده ام ، من عاشق تکنولوژی ، کدنویسی و دنیای رو به رشد کسب و کارهای اینترنتی هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *