تکنیک های فوق اثربخش در کسب و کار از الکس فرگوسن

تکنیک های فوق اثربخش در کسب و کار از الکس فرگوسن

الکس فرگوسن ، نابغه دنیای فوتبال که علاوه بر درسهایی که در فوتبال و مربی گری این رشته می توان از آن آموخت ، نحوه مدیریت تیم و رهبری بازیکنان هم به شکلی فوق العاده تاثیر گذار بود که می توان از آن دنیایی از فرمول های رهبری و مدیریت کسب و کار را از آن استخراج کرد. بهترین مربی دنیا و کسی که ثابت کرد برای موفقیت در یک تیم آن هم در دراز مدت باید رهبری تمام عیار باشی تا بتوانی از پس تمام مشکلات و برآیی و تیم را به تمام درجات افتخاری برسانی .

برنامه مشخص و طولانی مدت ، هدف مند ، میل به پیشرفت و رشد مداوم ، پشتکار تا آخرین ثانیه ، هنر خوب سخنرانی کردن ، جرات و …. همه اینها عادت ها و خصوصیات این نابغه است. الکس فرگوسن برای تمام کارهایی که می خواست در تیم انجام دهید استانداردهایی داشت که اگر به خوبی آنها را درکسب وکارتان به کار ببندید به پیشرفت ها و موفقیت های زیادی دست پیدا خواهید کرد

 

 ۵ درس اظطراری موفقیت در کسب وکار از الکس فرگوسن

۱- برنامه دراز مدت

هدف از ورود من به منچستر صرفا بردن بازی ۲ ماهه بعد نیست ، من آمده ام تا تغییرات بنیادی در این باشگاه داشته باشم. این جمله ایی بود که فرگوسن اوایل ورودش به منچستر گفت ، فرگوسن از ابتدا برای داشتن یک تیم برنده برنامه ریزی بلند مدتی را انجام داد و به فکر مدرن کردن باشگاه بود ، در همین راستا به دنبال سرمایه گذاری بر روی نخبه های فوتبال بود که موفق هم شد و نتیجه آن معرفی ۲ تا از بهترین بازیکنان دنیا و باشگاه منچستر شد . دیوید بکام و کریس رونالدو درواقع سرمایه گذاری او باعث شد فرگوسن آن تیمی که می خواهد را خلق کند و برنده شدن را به تک تک بازیکنانش دیکته کند.

خوب اگر کسب و کاری دارید و یا قصد راه اندازی کسب وکاری را دارید و می خواهید از روش فرگوسن کسب و کارتان را مدیریت کنید ، باید قدرت آن را داشته باشید که تیم جوانی و پر انرژی البته دارای استعداد را دور هم جمع کنید و تیمی که برای  کسب وکارتان نیاز داشتید را  خلق کنید و آنها را بسته به نیاز های موفقیت در کسب وکارتان پرورش دهید و برنده شدن را به آنها آموزش دهید. اید این کار در کوتاه مدت مثبت نباشد ولی در طولاتی مدت می تواند برای شما نتایج بسیار ارزشمندی ایجاد کند و سکوی پرش کسب وکار شما باشد .

۲- دلخوش به حال و از آینده بیم داشته باشید

فرگوسن همیشه از آینده تیم بیم داشت ، از بازیکنانی که در فرم ایده ال خود بودند و شاید در آینده به کار تیم نیایند و نتوانند  از عهده وظایف خود برآیند و برای تیم ارزش آفرینی کنند.فرگوسن همیشه فردی در آینده بود و معتقد بود یک تیم خوب همیشه خوب نیست و از تیم خوبی که تشکیل داده بود همچنان بیم داشت . بازیکنان شاید نتوانند در مقطع زمانی خوب باشند  و شاید دیگر نتوانند خوب باشند ،  این وظیفه مربی است که بتواند با قاطعیت تیم را مدیریت  کند ، افراد تاثیرگذار را نگه دارد و افرادی باید جایگزین شوند را با دیگر بازیکنان با استعدادجایگزین کند.

حتما بخوانید  ۵ راه برای اینکه روز به روز فروش بیشتری داشته باشید و تنها انتخاب مشتری شوید

در دنیای کسب و کار هم همین مسله به شدت وجود دارد ، بسیار ی از کسب و کارها از این داستان قافلند که بعد از گذشت چندین سال از تشکیل تیم و بدست آوردن موفقیت هایی ، افراد تیم به تدریج انگیزه خود را ازدست می دهند و مهارت های آنها فرسوده و از بین می رود و دیگر برای تیم نمی توانند ارزش آفرینی کنند.

پس این یک امر حیاتی برای کسب و کار شماست که باید به آن توجه کنید و افراد با استعداد و انگیزه دار را جایگزین افرادی که دیگر نمی توانند در سیستم شما ارزشآفرینی کنند کنید. فراموش نکنید این یک قانون برای مدیریت سیستم کسب و کار شماست و اگر این کار را نکنید باعث فروپاشی تیم کسب و کار خود و درنهایت از بین رفتن کسب و کارتان خواهد شد .

۳- استانداردهای بالایی تعیین کنید و دیگران را مجاب به رعایت آن کنید

فرگوسن حساسیت بالایی بر روی شخصیت و دنیای درونی بازیکنانش داشت. فرگوسن همیشه از بازیکنانش می خواست امروز بهتر از دیروزشان باشند و آنها را مجاب میکرد ، تکرار می کنم مجاب می کرد ، و با همین هدف تمرین کنند. و پا به میدان مسابقه بگذارند.
او همیشه در تمرینات با وسواس خاصی بازیکنان را زیر نظر داشت و همیشه به آنها با هنر خاص سخنرانی اش  انگیزه می داد. تک تک بازیکنان با میل خودشون و با راهنمایی های مربی خود سعی می کردن یک قدم از ماه پیش ، هفته پیش و یا حتی دیروز شان بهتر باشند و این یعنی عزت نفس بالایی در همه تیم دیده می شد و همه بازیکنان تیم در مسابقه احساس می کردنند هر کاری شدنی است و اگر تمام بازیکنان یک تیم عزت نفس بالایی داشته باشند قطعا آن تیم هرچقدر مهارت کمتری نسبت به تیم مقابل داشته باشد ، روحیه و حملات بیشتری در بازی خواهند داشت تا تیم مقابل.
باریکنانی که خودشان تلاش میکنند به کمک مربی این یک استاندارد بود که فرگوسن برای تیم و باشگاهش تعیین کرده بود. هر کسی باید هر روز برای بهتر شدن نسبت به دیروزش تلاش کند
در کسب و کار نیز یک مجموعه اگر تمام اعضایش حتی خیلی جزیی نسبت به قبل بهتر شوند نتیجه فوق العاده بزرگی برای کل مجموعه خواهد داشت اما اگر “همه” تلاش کنند.

۴- بی احترامی و یا سرپیچی ، شدیدترین مجازات را در پی دارد

فرگوسن رهبری که هیچ بازیکنی جرات سرپیچی از استاندارهای تعریف شده اش را ندارد و اگر این اتفاق بیافتد با شدید ترین برخوردها همراه خواهد شد و یا هیچ یک از بازیکنانش تعارف ندارد. برای مثال زمانی که کاپیتان کهنه کار تیم روی کین در مصاحبه ای در روزنامه از بازیکنان تیم اش انتقاد کرده بود فرگوسن با کمال احترام او را از تیم اخراج کرد

حتما بخوانید  برندینگ ؛ مهم ترین چالش استارتاپ ها و ۷ اصل برای موفقیت در آن

یکی از عادت های فوق العاده او ، زمانی که فردی را تهدید برای تیم اش میدید قبل از آنکه بخواهد واقعا تبدیل به دردسر شود از تیم کنار گذاشته میشد

در هر کسب و کاری همیشه رهبر باید حرف آخر بزند و تصمیم نهایی را بگیرد اگر به هر علتی فردی بخواهد رهبر کسب و کار را زیر سوال ببرد تا اوضاع و شرایط کسب وکار را به هم بریزد قبل از اینکه اتفاقی بیافتد باید به شدت با او برخورد کرد.

۵- هنر صحبت کردن و مهم تر از به جا صحبت کردن

زمانی که فرگوسن باید تصمیماتش را با افراد تیم در میان میگذاشت با نهایت دقت از قبل کلمات و جمله بندی را انتخاب میکرد و زمانی که دیگران احساس میکردند باید حرفی بزند و نظری اعلام کند او اگر احساس میکرد زمان مناسبی برای اینکار نیست هرگز چیزی نمیگفت

فرگوسن عادت داشت هر زمانی تصمیم مهمی در مورد یکی از بازیکنان میگرفت صدا میزد و در خلوت زمانی که هیچکس دیگر نیست تصمیمش را با او در میان میگذاشت. او با این کار ارزش و حس مهم بودن را در بازیکن ایجاد میکرد و بازیکن احساس میکرد مربی اش او را در تیم میبینید (مهم ترین نکته) و برایش مهم است.

زمانی که بازی مهمی در پیش داشتند فرگوسن کاپیتان تیم را صدا میزد و در چند دقیقه قدم زدن با او همیشه جمله اش را چنین شروع میکرد “میدونم شاید تصمیمم اشتباه باشد اما با توجه به اطلاعاتی که کسب کردم در برابر تیم مقابل اگر از این تاکتیک استفاده کنیم برنده خواهیم شد.” او با در میان گذاشتن تاکتیک و تصمیم هایی که برای تیمش انتخاب کرده و درمیان گذاشتنش با کاپیتان تیم حس همدلی و رهبری درکاپیتان تیم بوجود می آورد که در زمین در زمان نبود مربی کاپیتان تیم بداند که مسئولیت پیروزی تیم با او است.

در دنیای کسب و کار زمانی که به کارمندان باید موضوعی اعلام شود بسیار مهم است که از قبل بر روی محتوا و نوع جمله بندی و انتخاب کلمات فکر شود. اگر کوچکترین خطایی شود تاثیر منفی بر روی کارمندان خواهد گذاشت و اگر از قبل آمادگی نداشته باشید احتمال دارد نتوانید آنچیزی را که در نظر داشتید بگویید.

اگر تصمیمی گرفته اید بهتر است با مدیر بخش مربوطه به صورت انفرادی در میان بگذارید و اگر در زمانی که اماده نیستید از شما خواسته میشود نظری اعلام کنید بهتر است برای وقت دیگری موکول کنید تا درمورد آن فکر کنید.

حتما بخوانید  درآمد میلیونی ؛ واقعیت تکان دهنده کسب و کار اینترنتی آموزشی  

بجای گل زدن و دفاع کردن ، مهارت برنده شدن را آموزش می داد

در اولین مسابقه که مربیگری میکردم دعا کردم و از خدا خواستم که برنده باشم اما نبردیم ، فهمیدم تیم مقابل هم خدا دارد. پس ، از آن به بعد تلاش کردم.

رهبری بزرگ که خوب بلد بود چگونه تیمش را در بین دو نیمه دگرگون کند و با روحیه باورنکردنی بازیکنان را به زمین می فرستاد. بیش از ۹۰٪ پیروزی تیم های او در نیمه دوم اتفاق می افتاد و این دقیقا مدرکی بزرگ برای اثبات سخنرانی هایش در بین دو نیمه و تکانه ایی قوی در تیم هایش است .

فرگوسن همیشه و همیشه در تمرینات به بازیکنان بردن را یاد می داد تا اینکه به آنها در مورد دفاع کردن و گل نخوردن یاد بدهد . او تک تک لحظات بازی را که هر اتفاقی قرار است بیافتد (بدترین اتفاقات و در دقیقه و ثانیه های پایانی) را به آنها گوشزد می کرد .  به همین دلیل تیم های تحت رهبری فرگوسن  حتی در بدترین لحظات بازی و در ثانیه های آخر هم خبری از آشفتگی در تیم نیست و با تاکتیک های فرا گرفته ، برای بردن می جنگند .

فرگوسن همیشه در حال یادگیری بود و درطول فصول تمام تمرینات را به چشم یک فرصت برای بهبود شرایط تیم می دانست و همیشه به فکر پیشرفت بود  حتی در زمانی که تیم در اوج قرار داشت.

همین درس رهبری تیم ورزشی را می توان در کسب و کار و یا زندگی تان برنامه ریزی کنید ، اگر کسب و کارتان در حال پیشرفت بزرگ است ، قانع نشوید و در خواب فرو نروید  ، هر کاری که به رشد کسب و کارمان کمک می کند را باید انجام دهیم تا شرکت به کار خودش در مسیر پیشرفت ادامه دهد. اگر شما برای ورشکسته نشدن کسب و کارتان کار می کنید و برنامه ریزی شما بر همین اساس است قطعا کسب و کار شما عمر کوتاهی خواهد داشت. تنها برگ  برنده برای کسب و کار ها پیشرفت ، یادگیری و فعالیت مداوم برای سهم بیشتر از بازار است.

یکی از کارهایی که در این سالها موفق با انجام آن شدم مدیریت تغییر است. معتقدم شما تغییر را زمانی میتوانید کنترل کنید که ابتدا آنرا بپذیرید. این یعنی داشتن اعتماد به افرادی که در تیم تان دارید. نه به خاطر اینکه با آنها دیکته کنید چه کارهایی انجام دهند بلکه آنها را راهنمایی کنید هر روز بهتر از روزهای قبلشان باشند. آلکس فرگوسن

در آخر پیشنهاد می کنم اگر به درس های این عجوبه رهبری علاقمند شدید حتما حتما کتاب رهبری از الکس فرگوسن را بخوانید تا بیشتر با راز رمز های موفقیت آشنا شوید و از آنها در زندگی و کسب و کارتان استفاده کنید.

 

 

مطالب زیر را حتما بخوانید

start campaign

کسب و کار هوشمند

مراحل ساخت کسب و کار اینترنتی با درآمد ماهانه میلیونی

بیشتر بدانید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دهید

دیدگاه‌های این نوشته

دیدگاهی برای این مقاله وجود ندارد.