افزایش سودآوری با نوآوری در مدل تجاری تان : نگاه ویژه به نیاز های مشتری

یکی از مهم ترین سوالاتی که برای یک کار آفرین و صاحب یک کسب و کار ایجاد می شود، اینست: ٬ چطور می توان یک تجارت را همیشه در راستای نیازهای مشتری، پیش برد؟٬

امروزه به این کار، نام مدل تجاری نوآورانه یا باز اختراع مدل تجاری را نسبت داده اند. اما مفهومش چیست و چگونه کار می کند؟ پاسخش اینست: اصلاً مهم نیست میزان بازدهی مدل تجاری گذشته تان چقدر بالا بوده، چیزی که اهمیت دارد زمان حال است. ممکن است مدل تجاری فعلی شما در برخی موارد، منسوخ و از کار افتاده شده باشد. حتی در برخی موارد، ممکن است، کل مدل تجاری تان از رده خارج شده باشد.

پس اگر فکر می کنید درگیر این موضوع شده اید، وقت ایجاد یک نوآوری در مدل تجاری تان است.

مدل تجاری خود را تعریف کنید

یک مدل تجاری باید توان ایجاد سودآوری را داشته باشد. یک مدل تجاری سامانه یا پروسه ای است که سودآوری را ایجاد می کند. برخی اوقات به آن مدل درآمد زایی هم می گویند. باید از خودتان بپرسید: ٬ آیا مدل تجاری یا مدل درآمد زایی من عملکرد قانع کننده ای دارد؟ چطور بفهمم؟٬

اگر مدل تجاری شما عملکرد مناسبی داشته باشد، سودآوری  و فروش شما رشد ثابتی خواهد داشت.

اما اگر میزانش ثابت است، بالا نمی رود، غیر قابل پیش بینی است یا حتی بدتر، نرخ رشدش منفی است، وقتش رسیده که به مدل تجاری تان دستی بکشید.

کل مدل درآمدزایی بر دو اساس است:

۱- محصولات

محصولات را می توان به عنوان ارزش پیشنهادی به مشتری (CVO) در نظر گرفت. این، میزان ارزشی است که کالای شما به مشتری ارایه می دهد.

حتما بخوانید  ۵ اشتباه وحشتناک پایه گذاران استارت آپ که هرگز نباید مرتکب شوید

محصول یا خدماتی که ارائه می دهید، چه دردی از مشتری را دوا می کند، که مشتری حاضر است به خاطرش بهایی بپردازد؟

بسیار جالب است که بدانید، بسیاری از مردم محصولات و خدماتی را  به مردم ارائه می دهند که اصلاً نمی تواند گره از کار مشتری باز کند.

بسیاری از شرکت ها وارد بازار کسب و کار می شوند و تمام تلاششان را در راستای ارائه خدمات و محصولاتی به منظور حل مشکلی می کنند که آن مشکل اصلاً وجود خارجی ندارد.

پس دلیل و منشا شکست حدود ۸۰٪ محصولات جدید در بازار،  حتی با وجود بهترین تحقیقات، بازاریابی ها و توسعه ی محصولات و سرمایه گذاری ها همین است.

آیا مشکلی که می خواهید حل کنید، آنقدرها مهم هست که کسی در بازار خواهانش باشد؟

دقیقاً ۸۰٪ از مشاغل جدیدی که با شکست مواجه می شوند، متوجه می شوند محصولی که ارائه می دهند راه حل مشکل مشتریان نیست، یا اگر هم هست، آنقدرها مشکلشان بزرگ نیست که مشتری را لای منگنه ی خرید بگذارد. در نتیجه اصلاً سراغ خرید این محصول نمی روند.

مهم ترین نکته در داشتن تجارتی پویا، به روز نکته داشتن مدل تجاری با نیازهای مشتریان است. در  نتیجه باید نیاز یا مشکل مشتری را به صورت صحیح تشخیص داد و اقدام به حل آن، به بهترین نحو ممکن کرد.

اما رعایت یک نکته بسیار مهم است. باید بتوانید مشکل را بهتر از هر کس دیگری حل کنید.

هسته ی مرکزی تجارت شما هم همین است.

محصول من توان انجام چه کاری را برای مشتری دارد؟

حتما بخوانید  اگر نمی خواهید کسب و کار آنلاین تان بازنده شود این ۱۱ اشتباه رایج را انجام ندهید

چالشی که عمدتاً با آن روبرو هستیم: محصولی که تولید می کنم، برای مشتری چه کاربردی دارد؟

در حقیقت، سوالی که باید از خودتان بپرسید، که کاملاً هم سوال به جایی است، اینست: وقتی محصولی میخرم یا به عبارتی آن را اجاره می کنم، انتظار دارم با آن کاری کنم که بدون آن واقعاً نمی توانم.

پس سوال اساسی همیشه اینست که: ٬ محصول من برای مشتری چه می کند؟ ٬

آیا محصولی که شما به مشتری ارائه می دهید، آنقدری ارزشش را دارد که یک مشتری پایش پولی بپردازد؟ باید کاملا این موضوع که محصول شما برای مشتری چه قابلیت هایی دارد، را برای خودتان حلاجی کنید. باید این را هم بدانید که رو راست بودن با خودتان در این مورد، چقدر حیاتی است.

این تازه آغاز کار است. پس آغاز کار، محصول شماست. باید قابلیت انجام کاری را داشته باشد یا از پس حل مشکلی برآید. وسیله ای که طراحی می کنید حتماً یا باید نیازی را برطرف کند یا به هدفی برسد. پس باید آنقدر بیارزد که مشتری حاضر شود، بابتش هزینه کند.

۲- مشتری خود را بشناسید؟

بخش دوم ایجاد تجارتی پویا در راستای نیازهای مشتری، خود مشتری است.

ایده آل ترین و بهترین مشتریان شما چه کسانی هستند؟ آن دسته از مشتریانی که بلافاصله بیش از همه بابت محصولات شما پول پرداخت می کنند، کدامند؟ در چه محدوده ی سنی قرار دارند؟ سابقه شان چگونه است؟ تحصیلاتشان در چه حد است؟ و آمال و آرزوهایشان چیست؟

شاید از همه مهمتر پرسیدن این سوال باشد:

محصولات یا خدماتی که به مشتریانتان ارائه میدهید چه نقشی در زندگیشان ایفا می کند؟ آیا بخشی مهمی از زندگیشان را تحت تاثیر گذاشته است؟ آیا محصول شما اصلاً برایش مهم است؟ استفاده کردن یا نکردن از محصولات شما چقدر در زندگیشان تفاوت ایجاد می کند؟

حتما بخوانید  راهنمای قدم به قدم راه اندازی کسب و کار اینترنتی

باید کاملاً با خودتان صادق باشید و جوابی واضح و صریح به این پرسش ها بدهید.

از تجربه ی شخصی خودم بگویم: سال ها پیش که می خواستم تبدیل به یک گوینده شوم، چند بسته ی صوتی سفارش دادم و با دقت به آن ها گوش دادم. اولین کار گویندگی ام، چشمانم را به روی چند ایده جدید باز کرد. آنقدر عالی بودند که توانست روی رشد شخصیتی من تاثیر بسزایی بگذارد.

پس از آن، به صدها ساعت نوار صوتی گوش دادم و غالباً در حین گوش دادن به آن ها ایده های به سراغم می آمد که ارزشش بیش از صدها هزار دلار بود.

نتیجه گیری

به عنوان یک شرکت، چطور خودتان را با نیازهای مشتریان همگام می کنید؟

روی مشکلات مشتریانتان کلید کنید. ببینید چه نیازهایی دارند و می خواهند بابت چه چیزهایی هزینه کنند؟ البته بهتر است نیازی را برگزینید که تا به حال کسی اقدام به رفع آن نکرده است. به بهترین شکل ممکن آن را انجام دهید. اگر واقعاً توان انجامش را دارید، مطمئناً از پس بازنوآوری مدل تجاری و درآمدزایی خود بر می آیید.

فکر می کنید بازار به چه محصولاتی نیاز دارید؟ امروز می خواهید محصولتان را به چه کسی  بفروشید؟ و فردا به چه کسی؟ نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

مطالب زیر را حتما بخوانید

start campaign

کسب و کار هوشمند

مراحل ساخت کسب و کار اینترنتی با درآمد ماهانه میلیونی

بیشتر بدانید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دهید

دیدگاه‌های این نوشته

دیدگاهی برای این مقاله وجود ندارد.