۷ گام ساده و تضمینی برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی موفق

اگر قصد راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی دارید، روش‌هایی وجود دارد که جواب خود را پس داده‌اند. من هزاران نفر را می‌شناسم که با انجام کارهای زیر موفق به ایجاد و توسعه‌ی کسب و کار اینترنتی شده‌اند:

  1. خلا موجود در بازار را شناسایی کنید و برای‌اش یک راه‌حل ارائه دهید.
  2. نوشتن یک تبلیغ پرفروش.
  3. طراحی یک وب‌سایت خوش‌دست با محیط کاربری ساده.
  4. استفاده از موتورهای جستجو برای کشاندن ترافیک به وب‌سایت‌تان.
  5. خودتان را در دنیای مجازی به‌عنوان یک متخصص به‌همه معرفی کنید.
  6. با مشتریان و بازدیدکنندگان وب‌سایت‌تان با ایمیل در تماس باشید.
  7. افزایش درآمد با به‌کارگیری تکنیک‌هایی هم‌چون فروش تکمیلی (Back end) و فروش ارزشی (upselling).

مهم نیست در چه شرایطی قرار دارید، شاید یک کارآفرین تازه‌کار باشید یا شاید یک حرفه‌ای. همه‌ی افراد می‌توانند با فراگیری درست کسب و کار اینترنتی پولساز خود را راه اندازی کنند.

گام اول: خلا موجود در بازار را شناسایی کنید و برای‌اش یک راه‌حل ارائه دهید

یکی از شایع‌ترین اشتباهاتی که در محیط کسب و کار اتفاق می‌افتد این است که تولید کننده نخست به فکر ایجاد یک محصول است. پس از تولید محصول، تازه به فکر بازاریابی آن می‌افتند. برای این‌که موفقیت‌تان تضمینی باشد، ابتدا نیاز بازار را تشخیص دهید، سپس همگام با آن اقدام به تولید یا تهیه‌ی محصول کنید. اولین ترفندی که می‌توانید به‌کار ببرید، یافتن گروهی از مردم است که به‌دنبال یافتن راه چاره‌ای برای حل یک معضل هستند. اینترنت ابزاری است که یافتن چنین افرادی که در یک مخمصه گیر کرده‌اند را تسهیل می‌بخشد، برای مثال:

  • به فروم‌های آنلاین سر بزنید و روی سوالاتی که مردم می‌پرسند و مشکلاتی که با آن دسته و پنجه نرم می‌کنند، متمرکز شوید.
  • روی یافتن کلیدواژه‌هایی که مردم در فضای مجازی جستجو می‌کنند و برای غالب سایت‌های اینترنتی جالب نیست، جستجوی بیش‌تری انجام دهید.
  • شما یک سری رقیب در اینترنت دارید، بهتر است به آن‌ها سر بزنید و محتوای سایت‌شان را بررسی کنید. یک دفترچه یادداشت بردارید و راه‌حل‌هایی که برای یک چالش ارائه می‌دهند را بنویسید. با این کار استفاده از ابزارهای جدید برای حل یک مساله را یاد می‌گیرید و می‌توانید از آن‌ها برای ایجاد محصولی در بازار که نیازش از قبل هم وجود داشته، استفاده کنید. با این تفاوت که شما، می‌توانید خیلی بهتر از رقبای‌تان عمل کنید.

گام دوم: نوشتن یک تبلیغ پرفروش

یک فرمول برای نوشتن تبلیغی که در اینترنت فروش چشم‌گیری داشته باشد، وجود دارد. این فرمول جواب خودش را پس داده است:

  1. با نوشتن یک عنوان جذاب، مشتری را به سمت خودتان بکشانید.
  2. این محصول چه مشکلی را حل می‌کند؟ سعی کنید این موضوع را به خوبی انتقال دهید.
  3. جوری وانمود که شما تنها کسی هستید که توان حل این مشکل را دارد.
  4. خیلی از مردم پس از خرید محصول شما، از آن تعریف و تمجید می‌کنند، گفته‌های آن‌ها را به عنوان شاهدی بر این مدعا در وب‌سایت خود قرار دهید.
  5. درباره‌ی ویژگی‌های محصول و شیوه‌ی کارکرد آن صحبت کنید.
  6. یک پیشنهاد ارائه دهید.
  7. در ازای خرید، خدمات پس از فروش و گارانتی سفت و سختی در اختیار مشتری قرار دهید.
  8. مشتری را در فوریت قرار دهید.
  9. از آن‌ها بخواهید خرید کنند.
حتما بخوانید  آموزش دریافت نماد اعتماد الکترونیک eNamad

در تبلیغ‌تان حتماً باید ذکر کنید که شما تنها کسی هستید که توان حل مشکل مشتری را دارد. خودتان را جای مشتری بگذارید و بپرسید: “این تبلیغ چه منفعتی برایم دارد؟”

گام سوم: طراحی یک وب‌سایت خوش‌دست با محیط کاربری ساده

هنگامی که بازار و محصول را در دست گرفتید و روی جزییات قیمت‌گذاری به نتیجه رسیدید، حالا وقت طراحی وب‌سایت‌تان است. حتماً باید وب‌سایتی ساده داشته باشید. تنها مدت زمانی زیر ۵ ثانیه وقت دارید تا یک بازدیدکننده را تبدیل به یک مشتری کنید. در غیر این‌صورت این مشتری برای همیشه شما را ترک می‌کند. چند نکته‌ی بسیار مهم وجود دارد که توجه‌تان را به ان جلب می‌کنم:

  • از یک یا دو فونت ساده روی پس‌زمینه‌ای سفید رنگ استفاده کنید.
  • نوار ناویگیشن خود را ساده و پر وضوح طراحی کنید و حتماً شکل و شمایل آن باید در هر صفحه‌ای مشابه باشد.
  • تنها زمانی از صوت، ویدئو و شکل‌های گرافیکی استفاده کنید که به بهتر شدن متن شما، کمک کنند.
  • به مشتری‌ها در ازای دریافت ایمیل، یک پیشنهاد جالب مثل ارسال هفتگی خبرنامه ارائه دهید.
  • خرید را آسان کنید. یعنی خرید مشتری نباید بیش از ۲ کلیک به طول بیانجامد.
  • وب‌سایت شما ویترین مغازه‌ی شماست. پس حسابی به سر و رویش برسید.

 

گام چهارم: به کمک موتورهای جستجو بازار هدف و ترافیک قابل توجهی را به سایت خودتان بکشانید

آیا تا به‌حال نام تبلیغات پی-پر-کلیک (PPC) به گوش‌ تان خورده است؟ تبلیغات PPC به آن دسته از تبلیغات گفته می‌شود که با کلیک روی یک تبلیغ، درصدی مبلغ دریافت می‌کنید. بهترین و ساده‌ترین راه ممکن برای کشاندن ترافیک به وب‌سایت خود، استفاده از این نوع تبلیغات است. استفاده از این ترفند دو مزیت اساسی دارد: نخست، تبلیغات PPC، اولین تبلیغاتی هستند که فوراً خودشان را در موتورهای جستجو نشان می‌دهند، یعنی موتورهای جستجو به‌دنبال چنین تبلیغاتی هستند. دوماً این نوع تبلیغات به شما اجازه می‌دهند که کلمات کلیدی متنوع، عنوان‌های مختلف، روش‌ها و قیمت‌های فروش گوناگون را امتحان کنید. با آزمودن این نکات می‌توانید متوجه شوید که آیا مثلاً کلید واژه‌ای که استفاده می‌کنید، بازدید زیادی دارد یا خیر! پس با این کار میزان بسیار زیادی ترافیک، روانه‌ی سایت شما می‌شود و در ضمن بهترین کلمات کلیدی و بهترین عنوان‌ها را کشف خواهید کرد. حال می‌توانید از این کلمات کلیدی در متن تبلیغات و کدهای خود استفاده کنید. نتیجه‌ی خیلی جالبی خواهید گرفت و رتبه‌ی جستجوی شما در موتورهای جستجو افزایش می‌یابد.

حتما بخوانید  نگرانی موقوف ، کنترل زندگی تان را در دست بگیرید

گام پنجم: خود را به یک عنوان متخصص به همگان معرفی کنید

مردم از اینترنت به عنوان ابزاری برای کسب اطلاعات استفاده می‌کنند. کاری که شما با انجامش موفقیت بیش‌تری کسب می‌کنید، این‌است: این اطلاعات را به رایگان در اختیار وب‌سایت‌های دیگر قرار دهید تا ترافیک و رتبه‌ی جستجوی بهتری به‌دست آورید. رازکشاندن ترافیک بیشتر به وب‌سایت، رعایت یک نکته‌ی کلیدی است: به ازای هر میزان اطلاعاتی که در اختیار دیگران قرار می‌دهید، بخشی از اطلاعات را به صفحه‌ی دیگری از وب‌سایت خودتان لینک دهید. با این کار آمار بازدید از صفحه‌های وب‌سایت شما بالا می‌رود. به‌طور کلی به نکته‌های زیر دقت کنید و آن‌ها را پیاده کنید:

  • اطلاعات با ارزش و تخصصی را به رایگان در وب‌سایت خود قرار دهید. مقاله بنویسید. ویدئو یا هر محتوای دیگری که می‌توانید و حس می‌کنید به درد مردم می‌خورد را در اختیارشان قرار دهید. این محتوا را در کانال‌های آنلاین یا شبکه‌های اجتماعی نیز پخش کنید.
  • همیشه یک لینک ارسال به یک دوست (Share to a Friend) را در محتوایی که با ارزش است، تعبیه کنید.
  • شما باید یک فرد فعال در فروم‌ها و شبکه‌های ارتباطی اجتماعی شوید تا به هدف خود نزدیک‌تر شوید.

با رعایت نکات فوق خوانندگان بیشتری به‌دست می‌آورید. حتی بهتر از آن، هر سایتی که مطالب شما را قرار می‌دهد، به سایت شما لینک می‌دهد. موتورهای جستجو عاشق لینک‌های خارجی به وب‌سایت شما هستند. پس اگر کسی به شما لینکی برقرار کند، رتبه‌ی شما در موتورهای جستجو بالا خواهد رفت.

گام ششم: از قدرت بازاریابی ایمیلی برای تبدیل بازدیدکنندگان به خریداران محصولات استفاده کنید

وقتی لیستی از کسانی که عضو خبرنامه شده‌اند یا دارای اشتراک هستند، جمع‌آوری می‌کنید، در واقع بزرگ‌ترین دارایی خود را درست می‌کنید. چون مشترکین وب‌سایت شما اجازه‌ی ارسال ایمیل را صادر کرده‌اند. معنی‌اش این‌است که:

  • شما به آن‌ها چیزی داده‌اید که می‌خواهند.

هر کسی که از سایت شما دیدن می‌کند و در آن ثبت‌نام می‌نماید، طرف‌دار پر و پا قرص شماست. شک نکنید بهترین ابزار برای ارتباط با طرف‌داران، ایمیل است.

گام ۷: فروش خود را از طریق فروش با پشتوانه (Back-end) و فروش ارزشی (Upselling) افزایش دهید

یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی، همراهی و در ارتباط ماندن با مشتری‌هایی است که قبلاً از شما خرید کرده‌اند. حداقل ۳۶ درصد از کسانی که قبلاً از شما خرید کرده‌اند، دوباره تمایل به خرید دارند، اما به‌شرطی که دوباره به اطلاع‌رسانی به آن‌ها ادامه دهید. مسلماً مشکل‌ترین بخش فروش، همان فروش اول است. پس شاید مجبور شوید، اولین فروش را با قیمتی مناسب‌تری برای مشتری قرار دهید. اما اگر از تکنیک فروش با پشتوانه و تکنیک فروش ارزشی استفاده کنید، می‌توانید نه‌تنها سرمایه را برگردانید، بلکه سودآوری مطلوبی هم کسب کنید. فروش با پشتوانه (Back-end) به‌این صورت است که شما محصولی را می‌فروشید، سپس محصولات وابسته به آن را هم برای فروش در معرض دید خریدار قرار می‌دهید. احتمالاً خریدار یا مجبور است یک محصول تکمیلی را بخرد یا آن محصول آن‌قدر اغوا کننده هست که تمایل زیادی نسبت به خرید آن پیدا می‌کند. فروش ارزشی (Upselling) نیز نوعی از فروش است که شما در ابتدا محصولی را با قیمتی احتمالاً پایین‌تر از ارزش واقعی‌اش برای فروش قرار می‌دهید، پس از آن‌که اصطلاحاً مشتری را نمک‌گیر کردید، محصولات دیگر را با ارزش واقعی‌اش یا حتی بیشتر به او می‌فروشید. تکنیک‌های فوق‌العاده‌ی زیر که مبتنی بر ۲ استراتژی بالا هستند، می‌توانند قدرت فروش شما را فراتر از انتظارتان ببرند:

  • محصولاتی که دارای یک جز تکمیلی هستند را برای فروش قرار دهید.
  • برای مشتری وفادار خود، کوپن‌های الکترونیکی ارسال کنید و ذکر کنید که این کوپن‌ها را به پاس آن‌که مشتری‌های قدیمی شما هستند، در اختیارشان گذاشته‌اید. با این کار تمایل‌شان به خرید افزایش می‌یابد.
  • اگر مشتری خریدی انجام داد، پس از صفحه‌ی تراکنش و در بخشی که از مشتری تشکر می‌کنید، محصولات تکمیلی را به آن‌ها معرفی کنید.
  • به مشتری‌های خود به پاس وفاداری‌شان به محصولات شما، جایزه بدهید تا وفاداری‌شان به شما بیش‌تر و بیش‌تر شود.
حتما بخوانید  ۱۰ نشانه که نشان میدهد شغل شما لیاقت شما را ندارد

سرعت تغییراینترنت بسیار بالاست. برای این‌که سرعتش را تخمین بزنیم، یک مثال واضح می‌گویم. یک سال تغییر در دنیای مجازی معادل با پنج سال تغییر در دنیای واقعی است. اما اصولی که هنوز دست نخورده باقی مانده، چگونگی راه‌اندازی یک کسب و کار آنلاین و پیشرفت در دنیای مجازی است. برای مثال اگر یک صفحه‌ی اینترنتی را بگشایید و نگاهی سرسری به آن بیاندازید، به‌راحتی متوجه می‌شوید که در کسب و کار خودتان چه قدم‌هایی را جا انداخته‌اید و یا اصلاً به سراغش نرفته‌اید. پس با نگاه انداختن به سایت‌های موفق هم می‌تواند، الهام‌بخش شما باشد. تمام اصول راه‌اندازی یک کسب و کار آنلاین مشخص است. هرگز نباید در اجرای اصول اساسی دچار خطا شوید.

در این مقاله روش‌های درست راه‌اندازی و افزایش فروش در دنیای آنلاین را در ۷ گام ساده فرا گرفتیم. سعی کنید، از این استراتژی‌های غنی در کسب و کارتان استفاده کنید. ببینید کدام نکته را از قلم انداخته‌اید که کسب و کارتان به مشکل خورده است. لطفاً نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

 

 

 

مطالب زیر را حتما بخوانید

start campaign

کسب و کار هوشمند

مراحل ساخت کسب و کار اینترنتی با درآمد ماهانه میلیونی

بیشتر بدانید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دهید

دیدگاه‌های این نوشته

دیدگاهی برای این مقاله وجود ندارد.